Blog Archive

Tuesday, October 30, 2007

20071030_ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ

ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΛΙΓΟ ΗΡΘΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΤΕΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ BLOG:

http://apostoland.blogspot.com/2007/10/20071030.html

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ:
ΑΠΑΝΤΗΣΗ κυρίου Γιώργου Παπανδρέου
1. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Συμφωνούμε απόλυτα με την αναγκαιότητα διαχωρισμού του σημερινού
ΥΠΕΧΩΔΕ από τους τομείς περιβάλλοντος και χωροταξίας. Η δημιουργία
ενός ανεξάρτητου, χειραφετημένου από τα δημόσια έργα, υπουργείου
Περιβάλλοντος, πρέπει να έχει ένα επιτελικό, συντονιστικό ρόλο στην
ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής συνιστώσας σε όλες τις κυβερνητικές
πολιτικές. Αυτός είναι ο κανόνας παγκοσμίως, αυτό επιτάσσουν η
περιπλοκότητα και το επείγον του χαρακτήρα των σημερινών
περιβαλλοντικών απειλών. Ιδιαίτερα, η δημιουργία και στην χώρα μας
ενός αυτόνομου υπουργείο περιβάλλοντος επιβάλλεται για τους εξής
λόγους:
1. H αυξημένη κοινωνική απαίτηση για προστασία από φυσικές
καταστροφές και η συνειδητή πλέον σύνδεση των καταστροφών αυτών
(ξηρασία, πυρκαγιές και πλημμύρες) με την περιβαλλοντική
υποβάθμιση και τις κλιματικές αλλαγές
2. O διεπιστημονικός χαρακτήρας των περιβαλλοντικών θεμάτων και η
ανάγκη ύπαρξης υψηλού επιπέδου τεχνογνωσίας τόσο σε εθνικά όσο και
ευρωπαϊκά και διεθνή περιβαλλοντικά ζητήματα
3. H υποχρέωση και ανάγκη πλήρους εφαρμογής και επιβολής της
περιβαλλοντικής πολιτικής και του περιβαλλοντικού δικαίου της Ε.Ε.
στην Ελλάδα
4. O ι δυνατότητες που ανοίγονται (σε συνεργασία με το Υπουργείο
Εξωτερικών) για άσκηση περιβαλλοντικής διπλωματίας, ιδιαίτερα στην
ευαίσθητη περιοχή της ανατολικής μεσογείου και των Βαλκανίων. Η
περιβαλλοντική διπλωματία ανοίγει νέες προοπτικές προώθησης των
οικονομικών, πολιτιστικών, τεχνολογικών και μορφωτικών σχέσεων της
χώρας μας με την διεθνή κοινότητα.
5. H αναγκαιότητα αντιμετώπισης της σημερινής πολυμορφίας και
διάχυσης των περιβαλλοντικών αρμοδιοτήτων σε όλες τις κλίμακες της
δημόσιας διοίκησης, χωρίς ένα ισχυρό και επιτελικό υπουργείο
περιβάλλοντος είναι αδύνατη η επίτευξη των στόχων, η αποφυγή
σπατάλης των πόρων, η καταπολέμηση των αντικινήτρων και η πάταξη
των φαινομένων διαφθοράς.
2. ΑΡΘΡΟ 24
Δεν συμφωνώ με καμία αναθεώρηση του άρθρου 24, η οποία θα
συνεπάγεται μείωση ή υποβάθμιση του δασικού πλούτου της χώρας. Με
την αναθεώρηση του 2001 αφενός μεν εξισώσαμε την προστασία των
δημοσίων και ιδιωτικών δασών και αφετέρου κατοχυρώσαμε στο
συνταγματικό κείμενο την έννοια του δάσους σύμφωνα με την νομολογία
του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου
και το κυριότερο καταστήσαμε την προστασία του περιβάλλοντος
δικαίωμα του καθενός. Επιπλέον δεν πρέπει να αναθεωρηθεί το άρθρο
24 του Συντάγματος έτσι ώστε να επιτρέπει τη σύγχυση της κατάρτισης
του δασολογίου με το χωροταξικό σχεδιασμό. Πρόκειται για δύο θέματα
διαφορετικά που απαιτούν διαφορετικές διαδικασίες και την επιβολή
διαφορετικών όρων και προϋποθέσεων. Αντίθετα σκοπός μου είναι να
επιταχύνω με κάθε τρόπο την κατάρτιση του δασολογίου με τη χρήση
των αξιόπιστων στοιχείων.
3. ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ
Η ελληνική νομική και κοινωνική πραγματικότητα δεν χρειάζεται
θεσμούς, όπως είναι αυτός του Συνταγματικού Δικαστηρίου, παρά τα
πλεονεκτήματα που αυτός εξασφαλίζει. Ο διάχυτος έλεγχος της
συνταγματικότητας των νόμων, όσον αφορά την προστασία των
δικαιωμάτων των ατόμων και των ομάδων αλλά και ειδικότερα την
προστασία του περιβάλλοντος έχει αποδώσει πλούσιους καρπούς. Τόσο
το Συμβούλιο της Επικρατείας όσο και τα άλλα δικαστήρια έχουν
ενισχύσει με την νομολογία τους τη διαφύλαξη των φυσικών πόρων, των
πολιτιστικών αγαθών και της ποιότητας ζωής των ατόμων. Έχουν
επιβάλλει έτσι στην πράξη τον σεβασμό της αρχής της αειφορίας, που
προβλέπει το άρθρο 24 του Συντάγματος.
4. ΕΘΝΙΚΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ
Η προστασία του περιβάλλοντος και η βιώσιμη ανάπτυξη δεν νοούνται
χωρίς χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό. Ειδικότερα, ο
χωροταξικός σχεδιασμός αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την ορθολογική
αξιοποίηση του χώρου και των χρήσεων γης αλλά και για την
αποτελεσματική προστασία των φυσικών αγαθών και της ποιότητας ζωής
των ατόμων. Επίσης, συνιστά το κατάλληλο εργαλείο για την
εξισορρόπηση των οικονομικών, ιδιοκτησιακών και κοινωνικών
δικαιωμάτων που τυχόν συγκρούονται με την προστασία του
περιβάλλοντος. Χωροταξικός σχεδιασμός όπως ο παρόν, που δεν
αποτελεί προϊόν ούτε επισταμένης επιστημονικής συζήτησης αλλά ούτε
και δημόσιας διαβούλευσης, με την ουσιαστική έννοια του όρου, είναι
οπωσδήποτε εσφαλμένος και απαιτεί αναθεώρηση στην ίδια του τη βάση.
5. ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Το σχέδιο ΚΥΑ του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και
Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό, που έχει τεθεί σε δημόσια
διαβούλευση, παρουσιάζει εξαιρετικά μεγάλες αδυναμίες. Είναι σαφές
ότι απαιτούνται ριζικές βελτιώσεις του Ειδικού Πλαισίου, με πρόβλεψη
κατάλληλων ρυθμίσεων ώστε οι διάφορες μορφές τουρισμού να μπορούν
να αναπτυχθούν ισορροπημένα και βιώσιμα, σε συνάρτηση με τη
φέρουσα ικανότητα της χώρας και των επιμέρους περιοχών. Με τη
σημερινή του μορφή το Ειδικό Πλαίσιο δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό.
6. ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΑΠΕ
Το σχέδιο ΚΥΑ του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και
Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ περιλαμβάνει ορισμένα θετικά
στοιχεία, επιδιώκει να συνδυάσει την ανάπτυξη των ΑΠΕ, η οποία
αποτελεί εξαιρετικά υψηλή προτεραιότητα για την καταπολέμηση της
παγκόσμιας κλιματικής αλλαγής, με την προστασία άλλων
περιβαλλοντικών αγαθών. Υπάρχει ωστόσο δυνατότητα αλλά και ανάγκη
βελτίωσης του Ειδικού Πλαισίου. Η προσθήκη του κριτηρίου της
κάλυψης όσο το δυνατόν μεγαλύτερου ποσοστού των ενεργειακών
αναγκών κάθε περιοχής με ανάπτυξη ΑΠΕ στο εσωτερικό της θα ήταν
χρήσιμη, εφόσον το κριτήριο αυτό λειτουργήσει επικουρικά προς τα
άλλα κριτήρια που προβλέπει το Ειδικό Πλαίσιο, ούτως ώστε να
εξασφαλιστεί η μη υπέρβαση της φέρουσας ικανότητας κάθε περιοχής,
και επίσης να αποφευχθεί η υπερβολική χωρική διασπορά των
ενεργειακών εγκαταστάσεων από ΑΠΕ.
7. ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΟΜΗΣΗ
Η εκτός σχεδίου δόμηση στην Ελλάδα αποτελεί φλέγον ζήτημα
περιβαλλοντικό, κοινωνικό και οικονομικό. Το καθεστώς της εκτός
σχεδίου δόμησης στη χώρα μας, σε συνδυασμό με την έλλειψη σχεδίων
χρήσεων γης, έχει εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, στην
οικιστική ανάπτυξη, αλλά σταδιακά και στην ανταγωνιστικότητα
διαφόρων οικονομικών κλάδων. Ο σοβαρός περιορισμός του καθεστώτος
αυτού αποτελεί ώριμη ανάγκη και πρέπει να προωθηθεί άμεσα,
εντασσόμενος παράλληλα σε μια σταδιακή στρατηγική που με
συγκεκριμένα βήματα θα οδηγήσει, σε ορατό μέλλον, στην πλήρη
κατάργησή της εκτός σχεδίου δόμησης. Το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο
(Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης) θα
μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο σε μια τέτοια προοπτική. Η
σταδιακή κατάργησή της εκτός σχεδίου δόμησης με όρους κοινωνικής
εξισορρόπησης αποτελεί οπωσδήποτε προτεραιότητά μας και την έχουμε
ήδη προτείνει στο προεκλογικό μας πρόγραμμα.
8. ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΔΟΜΗΣΗ
Η νομιμοποίηση αυθαιρέτων σε δάση και δασικές εκτάσεις δεν νοείται σε
οποιαδήποτε ευνομούμενη Πολιτεία και σε οποιαδήποτε κοινωνία που
σέβεται τον εαυτό της. Το Σύνταγμα μας και η δασική νομοθεσία δεν
αφήνουν κανένα σχετικό περιθώριο. Δεσμεύομαι προσωπικά ότι δεν θα
στηρίξω οποιαδήποτε απόπειρα υπονόμευσης του δασικού πλούτου αλλά
και της ποιότητας του δομημένου περιβάλλοντος της χώρας μας.
9. ΠΕΡΙΟΧΕΣ NATURA 2000
Το ΠΑΣΟΚ αναγνωρίζει την σημασία του δικτύου προστατευμένων
περιοχών NATURA 2000 για την προστασία των φυσικών οικοτόπων και
της άγριας χλωρίδας και πανίδας της χώρας μας. Η προσπάθεια που
ξεκίνησε τα προηγούμενα χρόνια, ιδιαίτερα με την σύσταση 23 Φορέων
Διαχείρισης το 2003, πρέπει να συνεχιστεί διασφαλίζοντας την
οικονομική βιωσιμότητά τους και τη λειτουργία τους. Βασικός άξονας
αυτής της προσπάθειας είναι η πλήρης θεσμική και ιδιοκτησιακή
κατοχύρωση των περιοχών NATURA 2000 στο πλαίσιο ενός Εθνικού
Συστήματος Προστατευμένων Περιοχών. Το πλαίσιο αυτό θα απαιτήσει
την θεσμοθέτηση γενικών ρυθμίσεων κοινών για όλες τις περιοχές Ν2000
με κατάλληλη πρόβλεψη για χρηματοδότηση και επιστημονική
υποστήριξη τους. Ιδιαίτερα, στόχος μας είναι ο επιστημονικός
σχεδιασμός, η πολιτική στοχοθέτηση και η επίτευξη κοινωνικής
συναίνεσης για τα παρακάτω ζητήματα:
1. ανάπτυξη μιας Εθνικής Στρατηγικής για τις προστατευμένες
περιοχές με σαφής στόχους, αρμοδιότητες, χρονοδιαγράμματα,
μηχανισμούς υλοποίησης, χρηματοδότησης, ελέγχου και αξιολόγησης.
2. Προώθηση της ενσωμάτωσης των στόχων προστασίας του φυσικού
περιβάλλοντος στην τομεακές και αναπτυξιακές πολιτικές της χώρας.
3. Προώθησης της πλήρους θεσμικής κατοχύρωσης των
προστατευμένων περιοχών ως φυσικού κεφαλαίου ύψιστης κοινωνικής
σημασίας και οικονομικής αξίας, και η με κάθε επιστημονικό μέσο
ανάδειξη των επιμέρους αξιών τους.
4. Χωροθέτηση των οικονομικών δραστηριοτήτων εντός και περί
αυτών.
5. Εξασφάλιση ικανοποιητικής και σταθερής χρηματοδότησης μέσω
κοινοτικών και εθνικών πόρων στη βάση ενός συνολικού σχεδιασμού
αναγκών και προτεραιοτήτων. Συμπληρωματικά, ιδιαίτερη σημασία θα
δοθεί στο σχεδιασμό λειτουργικών συστημάτων καταβολής
ανταποδοτικών τελών για την (επιστημονική, χρηστική, οικονομική,
κ.λ.π.) χρήση των υπηρεσιών που έχουν σχέση με τα οικοσυστήματα.
6. Προώθηση της ουσιαστικής λειτουργίας της Επιτροπής Φύση και
του ΕΚΠΑΑ στα πλαίσια του σχεδιαζόμενου Υπουργείου Περιβάλλοντος,
εξασφαλίζοντας τακτική χρηματοδότηση και διοικητική και
επιστημονική υποστήριξη έτσι ώστε σε συνεργασία με τις υπόλοιπες
εμπλεκόμενες υπηρεσίες να μπορέσουν να αναλάβουν το κεντρικό
συντονιστικό ρόλο σε ότι αφορά το Εθνικό Σύστημα Προστατευμένων
Περιοχών.
7. Προώθηση του κοινωνικού διαλόγου με τις τοπικές κοινωνίες και
τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς για την επίτευξη συναίνεσης και
υποστήριξης της προστασίας και της βιώσιμης διαχείρισης των
προστατευμένων περιοχών.
8. Άμεση προτεραιότητα αποτελεί η οριστικοποίηση του εθνικού
καταλόγου των προστατευόμενων περιοχών και η ολοκλήρωση του
καθορισμού των ορίων τους. Οι βασικές αρχές και τα οριζόντια μέτρα
διαχείρισης πρέπει να υιοθετηθούν κατά προτεραιότητα και σε
συνεργασία της διοίκησης τόσο με ειδικούς επιστήμονες όσο και με
αντιπροσωπευτικές περιβαλλοντικές οργανώσεις.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ

1. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Συμφωνώ απολύτως με την επείγουσα ανάγκη διαχωρισμού του
σημερινού Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων
και τη δημιουργία χωριστού Υπουργείου Περιβάλλοντος και Χωροταξίας.
2. ΑΡΘΡΟ 24
Καταψήφισα ήδη στην Επιτροπή Αναθεώρησης της προηγούμενης
Βουλής την αναθεώρηση του άρθρου 24. Το δε ΠΑΣΟΚ έχει αποχωρήσει
από τη σχετική διαδικασία. Άλλωστε, είχα την τιμή να εισηγηθώ το 2001
τη σημερινή μορφή του άρθρου 24 και χαίρομαι που τώρα η διάταξη
αυτή όπως διαμορφώθηκε το 2001, είναι σημαία όλων των
περιβαλλοντικών οργανώσεων και όλων των ευαίσθητων πολιτών.
3. ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ
Η ερώτησή σας για το Συνταγματικό Δικαστήριο προφανώς αφορά την
ανάγκη να διατηρηθεί και να ενισχυθεί η δυνατότητα άσκησης
δικαστικού ελέγχου των νόμων που θίγουν το άρθρο 24 και άρα είναι
αντισυνταγματικοί. Έχω προτείνει, ως ειδικός επιστήμονας, ένα
ολοκληρωμένο μοντέλο συνταγματικού ελέγχου που ενισχύει τα
δικαιώματα των πολιτών και τη δυνατότητα πρόσβασης των πολιτών και
των κοινωνικών οργανώσεων στον δικαστικό έλεγχο την
συνταγματικότητας. Η σωτήρια για το περιβάλλον νομολογία του
Συμβουλίου της Επικρατείας έχει ενισχυθεί από το ΑΕΔ και αυτό
φαίνεται καθαρά στην περίπτωση του ορισμού του «δάσους» και της
«δασικής έκτασης» που περιλήφθηκε με πρωτοβουλία μου στο άρθρο 24
ως ρητή ερμηνευτική δήλωση με την οποία είμαι βέβαιος ότι
συμφωνείτε.
Άλλωστε ζήτημα αναθεώρησης του Συντάγματος δεν τίθεται πλέον. Το
Σύνταγμα δεν πρόκειται να αναθεωρηθεί. Η Βουλή είναι μεν
αναθεωρητική, αλλά δεν πρόκειται να ολοκληρώσει το αναθεωρητικό της
έργο. Αυτό που απαιτείται είναι ο σεβασμός και όχι η αναθεώρηση του
Συντάγματος.
4. ΕΘΝΙΚΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ
Πράγματι χρειάζεται ριζική αλλαγή του εθνικού χωροταξικού σχεδίου
που κατέθεσε το ΥΠΕΧΩΔΕ. Αν έρθει με τη μορφή που ανακοινώθηκε
στη Βουλή, προφανώς και πρέπει να καταψηφιστεί.
5. ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Συμφωνώ επίσης απολύτως με τις παρατηρήσεις σας για το χωροταξικό
του τουρισμού.
6. ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΑΠΕ
Η προσέγγισή σας για το χωροταξικό των ΑΠΕ μου φαίνεται απολύτως
εναρμονισμένη με τις αρχές της περιβαλλοντικής και ενεργειακής
πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρέπει βέβαια να εντάξουμε τις
ΑΠΕ σε έναν συνολικότερο ενεργειακό σχεδιασμό στο πλαίσιο ενός
«πράσινου» μοντέλου ανάπτυξης.
7. ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΟΜΗΣΗ
Η έκταση της εκτός σχεδίου δόμησης στην Ελλάδα καθιστά επιτακτική την
ολοκλήρωση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, ώστε να καταργηθεί η
ίδια η έννοια της εκτός σχεδίου δόμησης.
8. ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΔΟΜΗΣΗ
Ούτως ή άλλως, δεν υπάρχει, σύμφωνα με το Σύνταγμα, καμία
απολύτως δυνατότητα της διοίκησης να νομιμοποιεί αυθαίρετα κτίσματα
εντός ή εκτός σχεδίου ή πολύ περισσότερο εντός δασών. Η διοίκηση
4
οφείλει να δρα πάντοτε μέσα στο πλαίσιο του Συντάγματος και των
νόμων.
9. ΠΕΡΙΟΧΕΣ NATURA 2000
Υποστηρίζω τέλος όλα τα αναγκαία κοινά μέτρα διαχείρισης και
προστασίας των περιοχών NATURA 2000.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΚΩΣΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ κυρίου Κώστα Σκανδαλίδη
1. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Είναι γεγονός ότι ένα Υπουργείο με κύριο αντικείμενο τα έργα δεν
μπορεί ταυτόχρονα να εγγυηθεί την προστασία του περιβάλλοντος,
ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες, όπου οι εκμεταλλεύσεις είναι
εξαιρετικά μεγάλης κλίμακας, διενεργούνται από κοινοπραξίες εταιριών
πολλές από τις οποίες είναι ξένων συμφερόντων κλπ. Βεβαίως, η
αντίσταση που μπορεί να προβάλει ένας υπουργός απέναντι στην
ασυδοσία των επιχειρηματικών συμφερόντων, όποτε αυτή διαπιστωθεί,
είναι και αυτό μια συνάρτηση της κοσμοθεωρίας και της ιστορίας του
κόμματος το οποίο υπηρετεί. Σε κάθε λοιπόν περίπτωση η στόχευση μας
πρέπει να είναι ο διαχωρισμός των υπουργείων έργων και χωροταξίας-
περιβάλλοντος, όπως γίνεται σε πολλές χώρες, ώστε στη δραματική
καμπή που διανύει σήμερα η κλιματική προοπτική του πλανήτη μας,
αφενός να γίνει το περιβάλλον αποκλειστικό αντικείμενο και αφετέρου
να αποφευχθεί η ενδοϋπουργική αντιπαράθεσή του με την άκριτη
ανάπτυξη που επαγγέλλονται ορισμένα έργα, σύγκρουση που κατά
κανόνα καταλήγει να το ζημιώνει.
2. ΑΡΘΡΟ 24
Έχουμε ως κόμμα και ως βουλευτές στηλιτεύσει την ύποπτη προσπάθεια
της κυβέρνησης Καραμανλή για τροποποίηση του άρθρου 24,
υποστηρίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα είχε αλυσωτές αντιδράσεις με
αποτέλεσμα την ολοσχερή καταστροφή του δασικού μας πλούτου. Τις
απόψεις αυτές δεν είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε πιο
εμπεριστατωμένα στη Βουλή λόγω της αποχώρησής μας από τις
διαδικασίες της αναθεώρησης. Είναι όμως σαφές ότι έχουμε ριζική και
έντονη αντίθεση.
3. ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ
Το συνταγματικό δικαστήριο είναι μια εύσχημη επινόηση του υπουργού
ΠΕΧΩΔΕ για να αποφύγει τις συχνά οδυνηρές για την εκτέλεση
ορισμένων έργων αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας. Ωστόσο, στη
συνείδηση του λαού μας το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχει σταθεί
στο ύψος του παρεμβαίνοντας αποτρεπτικά στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας
του. Είναι σαφές ότι η δικαιοσύνη δεν μπορεί να συνεκτιμά στις
αποφάσεις της την πολιτική βούληση.

4. ΕΘΝΙΚΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ
Πράγματι, το Εθνικό Χωροταξικό έγινε ερήμην των ενδιαφερομένων και
με σπουδή που μάλλον δείχνει ενοχή. Η άποψή μου είναι ότι πρέπει να
έχουν λόγο οι αποδέκτες αυτού του σχεδιασμού. Στο επιχείρημα ότι αν
προστρέξουμε στον πολίτη θα προτάσσεται το ατομικό συμφέρον του
καθενός χωριστά και έτσι ποτέ δεν πρόκειται να καταλήξουμε σε κοινά
αποδεκτές λύσεις, υπάρχει ο αντίλογος ενός λελογισμένου διαλόγου με
τους φορείς και τις οργανώσεις, διαδικασία που θα παρακάμψει όλες τις
αδυναμίες. Το παρόν σχέδιο αναμφίβολα χρειάζεται απόσυρση και
σύνταξη εκ νέου.
5. ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Είναι σαφές ότι και το Χωροταξικό του Τουρισμού είναι προσαρμοσμένο
περισσότερο στα μέτρα των κατασκευαστών και δεν παίρνει υπόψη του
περιβαλλοντικούς όρους όπως διαμορφώνονται με ραγδαίο ρυθμό τα
τελευταία χρόνια στη χώρα μας και παγκοσμίως. Είναι και εδώ
απαραίτητη η τροποποίησή του.
6. ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΑΠΕ
Οι ΑΠΕ, που εκτός της αιολικής ενέργειας για την οποία γίνεται
τελευταία πολύς λόγος περιλαμβάνουν και άλλες μορφές, αποτελούν
κατά τη γνώμη μου μια εξαιρετική ευκαιρία για την εξοικονόμηση των
ενεργειακών πόρων και την προστασία των περιβαλλοντικών
χαρακτηριστικών ενός τόπου. Στην Ελλάδα μάλιστα έχουμε τεράστιο
συγκριτικό πλεονέκτημα με την ηλιοφάνεια και τον άνεμο. Ωστόσο, η
χωροθέτηση πρέπει να τηρεί αυστηρά τους απαγορευτικούς όρους
(αρχαιολογικοί χώροι, προστατευόμενες περιοχές κλπ) και να βρίσκεται
πάντοτε σε αρμονία με τον τοπικό παράγοντα, ακόμα και αν αυτός
δείχνει υπερβολική καχυποψία. Δεδομένου ότι η λειτουργία
οποιασδήποτε εγκατάστασης παραγωγής ενέργειας πρέπει να έχει
τουλάχιστον την ανοχή του τοπικού πληθυσμού είναι απαραίτητο να
προηγηθεί διαδικασία διαλόγου με την απαραίτητη πειθώ.
7. ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΟΜΗΣΗ
Η εκτός σχεδίου δόμηση πρέπει να σταματήσει άμεσα γιατί έχει πάρει
απειλητικές διαστάσεις και, το χειρότερο, έχει δημιουργηθεί η πεποίθηση ότι
κάθε είδους παρανομία είναι δυνατή χωρίς σημαντικές επιπτώσεις. Ωστόσο,
πρέπει να γίνει η διάκριση, μεταξύ των κατ’ επάγγελμα παρανομούντων που
προσπορίζονται κέρδη και των οικονομικά αδυνάτων που λύνουν έτσι το
πρόβλημα της στέγης της οικογένειάς τους.
8. ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΔΟΜΗΣΗ
Είναι σαφές ότι το σημερινό καθεστώς είναι απαράδεκτο από πλευράς
νομοθετικού πλαισίου αλλά και σύγχυσης δραστηριοτήτων φορέων και
υπηρεσιών, με αποτέλεσμα να υπάρχει γενικευμένη κρατική αδράνεια. Κατά
τη γνώμη μου πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για φαινόμενα όπως οι
καταπατήσεις δασικών εκτάσεων και υπάρξει μια στάθμιση για όλες τις άλλες
περιπτώσεις, γεγονός που εμποδίζει την άμεση αποκατάσταση με
κατεδαφίσεις, ενέργεια που φαίνεται η μόνη αποτελεσματική.
9. ΠΕΡΙΟΧΕΣ NATURA 2000
Είναι απαραίτητα τα ενιαία οριζόντια μέτρα διαχείρισης και προστασίας
των περιοχών NATURA 2000 καθώς και των άλλων προστατευόμενων
περιοχών, ακόμη και των πάρκων αναψυχής. Οπωσδήποτε θα
υποστηρίξω τέτοια μέτρα, δεδομένου μάλιστα ότι στη χώρα μας είναι
μικρές οι αποστάσεις, μικρά τα μεγέθη και οι συνθήκες στην κάθε
περιοχή παρουσιάζουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά.

2 comments:

Anonymous said...

όπως πάντα λόγια δίχως ουσία για την απορρόφηση των ''κραδασμών'' που προκαλούν τα περιβαλλοντικά προβλήματα στην κοινή γνώμη...

Politis Messenias said...

http://politis-oikodomisi.blogspot.com/
Αν θέλεις ...κάτι μαθαίνεις διαβάζοντας....gia tin "Oikoumenopoli" tou Ellina poleodomou Doxiadi.
s.a.